Schoolondersteuningsprofiel

Passend onderwijs en de daarbij horende zorgplicht vraagt van scholen dat ze zich helder en transparant positioneren en aangeven welke ondersteuning ze kunnen bieden aan leerlingen. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft specifiek de diverse aspecten van de ondersteuningsstructuur in de begeleiding van leerlingen en heeft een doorlooptijd van 4 jaar. Het document is een verplichting vanuit het wettelijk traject rond Passend Onderwijs. Gezien de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van de leerlingenbegeleiding en conform de afspraken in de SWV’en wordt het profiel jaarlijks geactualiseerd (einde elk schooljaar) en gepubliceerd en om de 4 jaar opnieuw vastgesteld. Mede op basis van de schoolondersteuningsprofielen van de aangesloten scholen stellen de samenwerkingsverbanden waar de school toe behoort om de 4 jaar een ondersteuningsplan vast.
Het SOP van (V)SO de Meentschool is geïntegreerd in het jaarplan 2023-2027 en is te vinden onder hoofdstuk 10: SchoolOndersteunings Profiel (SOP)

Het SOP is een verantwoordings- en planningsdocument voor intern en extern gebruik. Het bevat een beschrijving van de huidige situatie van de basisondersteuning en de extra ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen en het formuleert aandachtspunten ter verbetering. Gerealiseerde doelstellingen en actuele ontwikkelingen worden steeds verwerkt in de volgende versie van het schoolondersteuningsprofiel. Tevens worden de grenzen aan de ondersteuning aangegeven, die onze school de leerlingen kan bieden.

In het SOP worden verschillende verwijzingen gemaakt naar websites van ketenpartners en protocollen en regelingen.

Schoolplan en SOP 2023-2027 (PDF)

In het SOP wordt verwezen naar websites van ketenpartners en naar documenten op de website. De verwijzingen naar de ketenpartners (blz 57 van het SOP) vindt u hieronder, de protocollen en beleidsdocumenten staan rechts.

Bijlagen SOP: Protocollen

A1   GGD

A2   GGZ

A3   Jeugdbescherming Noord